Uczciwi na pokaz |
Można sprawić by człowiek stał się bardziej uczciwy ? w tym celu trzeba mu uświadomić, że jest obserwowany. Dowodem na to jest rezultat eksperymentu przeprowadzonego przez dr Melissę Bateson jej zespół z Uniwersytetu Newcastle w Wielkiej Brytanii. Doświadczenie przeprowadzono na pracownikach pewnej firmy w tzw. biurowym pokoju kawowym, w którym można odpocząć i wypić ciepły napój. To, ile i czy w ogóle się za nie zapłaci, wrzucając pieniążek do specjalnego pojemnika, zależało tak naprawdę od samych pracowników. Doktor Bateson postanowiła sprawdzić, co zadecydowało o ich uczciwości. W tym celu przez 10 tygodni nad cennikiem napojów wywieszane były odpowiednie plakaty. Jedne z nich miały wymowę neutralną i przedstawiały kwiaty. Inne – twarz człowieka, na przemian kobiety i mężczyzny, a dokładnie jego oczy. Okazało się, że w tygodniach, gdy obok cennika znajdował się wizerunek ludzkich oczu, ilość pieniędzy w pojemniku była prawie trzykrotnie wyższa. Wynik dowodzi, że im bardziej jesteśmy obserwowani, tym bardziej przywiązujemy wagę do swojego zachowania. Bierze się to z ludzkiej potrzeby zaspokajania własnych interesów – konkretnie zaś z potrzeby bycia postrzeganym przez innych jako osoba uczciwa. |