Grupa: Administrator
Posty: 2935 #91270 Od: 2008-2-14
| est to system filozoficzny i religijny, który powstał w VII w.p.n.e. w Indiach. Była to odpowiedź na silnie zrytualizowany braminizm (faza rozwoju religii indyjskiej). Za twórcę uważa się Parśwę (Parśwanatha). Na przełomie VI i V w.p.n.e. jego nauki zostały zreformowane przez Wardhamana Mahawira, zwanego Dźiną ("Zwycięzcą"). Od niego pochodzi właśnie nazwa tej religii.
Wyznawcy tej religii nie uznają, iż istnieje jeden Bóg, zakładają istnienie wielu bóstw, jednak nie przypisują im nieśmiertelności. Uważają, iż kosmos nie ma początku i końca, a całym światem rządzi karman.
Członkowie tej religii kierują się zasadami określonymi przez głównego reformatora: ahinsa - powstrzymanie się od zadawania cierpienia wszelkim istotom żywym asatja - powstrzymanie się od kłamstwa asteja - powstrzymanie się od kradzieży abrahmaćarja - powstrzymanie się od cudzołóstwa (w przypadku mnichów i mniszek - powstrzymanie się od wszelkich stosunków seksualnych) aparigraha - powstrzymanie się od posiadania własności zbędnych (w przypadku mnichów i mniszek - powstrzymanie się od posiadania wszelkiej własności)
Religia zakłada dwie podstawowe kategorie bytu: adźiwa - byt cielesny, który tworzony jest przez pięć elementów: przestrzeń, czas, zasadę ruchu, zasadę spoczynku i materię dźiwa - byt duchowy, dusza, którą posiada każdy organizm, nie wyłączając roślin, kamieni oraz wody. W obrębie tej grupy istnieje podział na dusze : - doskonałe, - wyzwolone, - związane. Dusze związane znajdują się w kole wcieleń(samsara) za sprawą materii karmicznej, powstającej w wyniku złych i dobrych uczynków.
Głównym celem każdego dżinisty jest wyzwolenie (moksza). Można to osiągnąć za pomocą trzech klejnotów,tzw. triranta,: - wiara w Dżinę - należyte spojrzenie - znajomość jego nauki - należyte poznanie - właściwe postępowanie, czyli przestrzeganie pięciu zasad reformatora. _________________ Dawniej ludzie wiedzieli mało, ale to "mało" poruszało do głębi ich serca. Dzisiaj ludzie wiedzą wiele, ale to "wiele" porusza ich tylko powierzchownie i karykaturalnie. |